Featured Slider

Vegaaniset korvapuustit

Rakastan korvapuusteja! Sellasia meheviä, vähän kosteita, joissa on sisällä tarpeeksi täytettä. Ja kokoakin pitää olla. Nämä korvapuustit ovat juuri sellaisia! Pullien sisältä löytyy  reilusti fariinisokeria ja kanelia, joten makuakaan ei taatusti puutu. Kuvalliset ohjeet auttavat myös hahmottamaan muotoiluprosessia, mikäli korvapuustien leipominen ei ole sinulle vielä tuttua.


Korvapuusteihin pätee pari sääntöä:
1. Mitä pehmeämpi taikina (=vähemmän jauhoja), sitä pehmeämpi pulla. Taikinan pitää kuitenkin olla tarpeeksi jämptiä kaulittavaksi ja pyöriteltäväksi, joten tarkkaile taikinaa samalla kun lisäät siihen viimeisiä jauhodesejä.
2. Korvapuustista tulee sitä näyttävämpi ja monikerroksisempi, mitä useammin onnistut rullaamaan taikinan. Kaulitse taikina siis mielellään mahdollisimman pitkäksi. Minä kaulitsen taikinan aina vähintään 50 cm pituuteen, ja noin 40 cm leveäksi.
Muista kuitenkin, että maku on pääasia. Kotikutoiset ja ulkonäöltään vaihtelevat pullat ovat hellyyttäviä!




Ylläolevissa kuvissa näet kuinka leikkaan ja muotoilen korvapuustit. Reseptistä löytyy tarkempi kuvaus, mutta voit käyttää näitä kuvia myös suuntaa-antavina ohjeina muotoiluun. Pullapitko leikataan kolmion mallisiksi palasiksi, palat nostetaan pystyyn ja sormilla painetaan muotoon samalla hiukan venyttäen. Ja jos uunissa puustin kerrokset tupsahtavat ulos pullan sisältä, voi ne vielä painaa takaisin pullan sisään uunikuumina. Aika simppeliä ja armollista touhua siis!




VEGAANISET KORVAPUUSTIT
20-25 kpl

Taikina
1 tlk ( á 400 ml) kookosmaitoa
1 dl vettä
50 g tuorehiivaa
1 1/2 dl sokeria
1 1/2 tl suolaa
8 g kardemummaa
noin 11-12 dl vehnäjauhoja
1 1/2 dl pehmeää margariinia

Täyte
1 1/2 dl pehmeää margariinia (sininen Keiju-margariini on jääkaapista otettuakin pehmeää, joten se sopii loistavasti tähän tarkoitukseen)
1 1/2 dl fariinisokeria
1 1/2 rkl kanelia

Voiteluun
aquafabaa (säilykekikherneiden lientä) tai muuta haluamaasi nestettä voiteluun *
raesokeria

Valmista pullataikina. Mittaa kookosmaito ja vesi kattilaan ja lämmitä kädenlämpöiseksi. Kaada kulhoon, lisää tuorehiiva, sokeri, suola ja kardemumma. Sekoita. Lisää valtaosa jauhoista (10-11 dl) ja alusta kiinteäksi taikinaksi. Lisää pehmeä margariini nokareina ja vaivaa, kunnes taikina on kimmoisaa ja irtoilee kulhon reunoista. Lisää tässä vaiheessa jauhoja, mikäli sille on tarvetta. Mitä pehmeämpi taikina, sitä pehmeämpi pulla, mutta muista että taikinan täytyy olla myös helposti käsiteltävää. Peitä taikinakulho liinalla. Nosta kulho lämpimään, vedottomaan paikkaan kohoamaan kaksinkertaiseksi, noin puoleksi tunniksi.

Tee täyte sekoittamalla margariini, fariinisokeri ja kaneli tahnaksi.

Kun pullataikina on kohonnut, kaada se jauhotetulle pöydälle ja jaa kahteen osaan. Työstä taikina kahdessa osassa. Ota ensimmäinen taikinapala ja kaulitse se n. 40 cm (leveys) x 50 cm (korkeus) kokoiseksi levyksi. Levitä puolet täytteestä taikinan päälle. Kääri taikina tiukaksi rullaksi ja nipistä saumakohta kiinni. Saat monikerroksisempia pullia, mikäli rullaat taikinan lyhyemmästä reunasta ylöspäin. Toista sama toisellekin taikinapalalle.

Leikkaa taikina terävällä veitsellä kolmion mallisiksi palasiksi, leikaten vuorotellen viistosti oikealle ja sitten vasemmalle. Katso postauksen kuva tarvittaessa avuksi. Nosta pullapala pystyyn kapeampi puoli ylöspäin. Paina peukaloilla kuoppa keskelle ja venytä hieman, jotta pulla aukeaa ja leikkauskohdat levenevät. Nosta leivinpaperilla päällystetylle pellille kohoamaan liinan alle.

Lämmitä uuni 200 asteeseen.

Kun pullat ovat kohonneet, voitele ne aquafaballa ja ripottele päälle reilusti raesokeria. Paista uunissa 10-15 minuuttia, kunnes ne ovat saanet kauniin värin myös pohjasta. Nosta  ritilän päälle jäähtymään. Jos pullan kerrokset ovat levinneet paiston aikana liikaa, voit varovasti työntää niitä sisäänpäin pullan ollessa vielä kuumaa, ja muotoilla niistä hieman kauniimpia. Muista, että kotikutoisen näköiset pullat ovat myös hurmaavia!

*Vegaanisten pullien voiteluun käy mm. kahvi, kahvi-sokeriseos, vaniljavanukas, kaurakerma tai kasvimaito. Itse käytän mieluiten aquafabaa, jolla tulee todella kaunis väri pullan päälle.


Vegaanileivonnan alkeet + 10 helppoa reseptiä

Oletko halunnut jo pidempään opetella vegaanista leipomista? Nyt on täydellinen hetki, sillä valtaosa meistä viettää paljon tavallista enemmän aikaa kotona. Ja jos kauppojen hyllyrivistöihin on uskomista, valtaosalla meistä on myös jauhoja ja sokeria hankittu valmiiksi kaapin perälle leivontainspiraatiota varten! Aion nyt kertoa vinkkini vegaanileivonnan aloittamiseen sekä jakaa helppoja, aloittelijoille sopivia reseptejä, joihin et tarvitse erikoisia raaka-aineita, ja joiden onnistumisprosentti on todella korkea. Nämä kaikiki reseptit ovat sellaisia, joita itse teen toistuvasti, joten ne oikeasti toimivat!

Vegaaniset mokkapalat

Mokkapalat aiheuttavat suuria tunteita ja paljon mielipiteitä, eikä ihme, sillä kyseessä on lähes jokaisen Suomessa eläneen lapsuudenherkku! Minäkin leivoin varmaan seitsemät  vegaaniset mokkapalat, kunnes sain aikaan sellaiset, miltä ne minun mielestäni kuuluu näyttää, tuntua ja maistua. Siis kuohkeat, ilmavat, tarpeeksi korkeat ja hyvällä tavalla perinteiset ilman turhia kommervenkkejä.

Vegaaniset välipalat vauvoille ja taaperoille

Leipiä, puuroja, pannukakkuja, makeita piirakoita ja smoothieita - nyt olisi tarjolla lista 13 välipalasta, jotka soveltuvat loistavasti vauvoille ja taaperoille! Reseptit sopivat yhtä hyvin myös aamupaloiksi, ja meillä usein tehdäänkin aamupalaa niin, että ylijääneet voi syödä myös välipalana. Tämä lista tarjoaa vaihtelua perheen välipalahetkiin!

Huomasin eräänä päivänä, että blogini on itse asiassa pullollaan reseptejä, jotka sopivat vauvoille loistavasti, kunhan jättää suolan pois tai lisää sen vasta jälkikäteen aikuisen annokseen. Arkea helpottaa kovasti, kun ei tee erikseen vauvan ruokaa ja aikuisten ruokaa, vaan kaikki syövät samoja ruokia, ehkä vähän eri lisukkein.

Listasta löydät linkit resepteihin, sekä muokkausohjeet kuhunkin reseptiin, jotta saat niistä vauvoille sopivia. Spoiler alert: useimmiten kyseessä on pelkkä suolan poisto tai kanelin vaihto ceyloninkaneliin. Lue kommentit silti huolella, niin osaat valmistaa pienokaiselle varmasti sopivaa ruokaa.

VÄLIPALARESEPTEJÄ VAUVOILLE JA TAAPEROILLE



Muokkaa näin: käytä ceyloninkanelia. Tavallisessa kanelissa on kumariinia, eikä se siten sovi alle 1-vuotiaille lapsille.

Muokkaa näin: käytä ceyloninkanelia. Tavallisessa kanelissa on kumariinia, eikä se siten sovi alle 1-vuotiaille lapsille. Jätä reseptin suola pois. Korvaa kasviperäinen kermavaahto kookoskermalla: säilytä kookosmaitopurkkia yön yli jääkaapissa. Lusikoi maidon kovettunut osa kulhoon ja vatkaa ilmavaksi vaahdoksi. Mausta halutessasi aidolla vaniljalla.

Tämä resepti soveltuu vauvoille sellaisenaan. Huom! Postauksen aloituskuva on tämän reseptin taikina paistettuna kakkuvuoassa.

Muokkaa näin: jätä reseptistä suola pois. Paista vauvalle pienikokoisia pannukakkuja haluamasi määrä. Lisää lopputaikinaan hieman vähemmän suolaa kuin resepetissä neuvotaan, ja paista lopputaikinasta aikuisille pannukakkuja. Valitse nesteeksi vauvalle sopiva kasvimaito, kuten luomukauramaito, jota ei ole vitaminoitu, tai käytä äidinmaitoa



Muokkaa näin: käytä ceyloninkanelia. Tavallisessa kanelissa on kumariinia, eikä se siten sovi alle 1-vuotiaille lapsille. Jätä reseptistä pois suola ja vaahterasiirappi. Valitse nesteeksi vauvalle sopiva kasvimaito, kuten luomukauramaito, jota ei ole vitaminoitu, tai käytä äidinmaitoa.

Muokkaa näin: käytä ceyloninkanelia. Tavallisessa kanelissa on kumariinia, eikä se siten sovi alle 1-vuotiaille lapsille. Jätä reseptistä pois suola. Valitse nesteeksi vauvalle sopiva kasvimaito, kuten luomukauramaito, jota ei ole vitaminoitu, tai käytä äidinmaitoa.



Muokkaa näin: jätä reseptistä pois suola ja vaahterasiirappi. Valitse nesteeksi vauvalle sopiva kasvimaito, kuten luomukauramaito, jota ei ole vitaminoitu, tai käytä äidinmaitoa. Huom! Reseptissä käytetään piparkakkumaustetta, jossa on vähän kanelia. Itse kanelin määrä on kuitenkin todella pieni tässä reseptissä, mutta jos haluat olla superhuolellinen, voit sekoittaa itse mausteseoksen: ceyloninkanelia, inkivääriä, neilikkaa ja pomeranssia.

Muokkaa näin: käytä ceyloninkanelia. Tavallisessa kanelissa on kumariinia, eikä se siten sovi alle 1-vuotiaille lapsille. Jätä reseptistä pois suola sekä sokeri. Valitse nesteeksi vauvalle sopiva kasvimaito, kuten luomukauramaito, jota ei ole vitaminoitu, tai käytä äidinmaitoa.

Muokkaa näin: jätä reseptistä suola pois. Paista halutessasi näkkäriä hiukan lyhyemmän aikaa, jolloin leipä jää pehmeämmäksi.



Muokkaa näin: jätä reseptistä suola pois.

Muokkaa näin: jätä reseptistä suola pois. Voit halutessasi jättää hampunsiemenet lisäämättä, tai vaihtaa ne esim pähkinärouheeseen tai haluamiisi hiutaleisiin. Siemeniä ei suositella alle 1-vuotiaille lapsille.

1-VUOTIAASTA ETEENPÄIN



Resepti sisältää pellavansiemeniä ja seesaminsiemeniä. Siemeniä ei suositella alle 1-vuotiaille lapsille, mutta tämä on loistava ja terveellinen resepti sitten, kun alatte käyttää niitä!

Resepti sisältää pellavansiemeniä ja lehtikaalta. Siemeniä ei suositella alle 1-vuotialle lapsille, eikä lehtikaalta (nitraatin vuoksi), mutta tämä resepti sopii loistavasti lapsiperheeseen, kun ruokavalioon voi lisätä siemeniä ja lehtivihreitä!

Mitä kokeilisit näistä ensimmäiseksi?

Vauvan pähkinävoi-banaanimuffinsit

Täältä tulee Baby vegendan ensimmäinen resepti! Nämä pähkinävoi-banaanimuffinsit valmistuvat yhdessä kulhossa haarukalla sekoittaen. Paljon helpommaksi ei voisi mennä! Ja juuri näin helppoja reseptejä vauvavuonna kaivataankin.